ALKALÆR – 2. modul
– Alkalær, hvor svært kan det være
Indhold
På 2. modul introduceres en helt ny tankegang inden for læseundervisning. Ved et fonetisk velunderbygget læsemateriale præsenteres de ikke-alfabetiske lyde, og eleven begynder at arbejde med drilleordene (ord som ikke er lydrette). Denne tilgang gør det muligt, at ALLE elever nu kan bryde læsekoden ved at forstå læsningens fonetiske byggeklodser trin for trin.
”Drilleord - og det hemmelige alfabet” er en naturlig efterfølger til 1. modul ”Søde ord – alle kan lære at læse”. Eleven bør med andre ord ikke begynde på denne arbejdsmappe, medmindre eleven uden problemer kan læse lydrette ord!
Den viden, som eleven erhverver sig om de ikke-alfabetiske sproglyde, bruges bl.a. til at lære de 120 hyppigste ord i det danske sprog - ikke som ordbilleder, gætteri eller udenadslære, men ved hjælp af grundlæggende fonologiske byggeklodser. Resultatet er, at alle elever der, er motiveret, og som har et sprog og et fungerende sanseapparat, vil være i stand til at lære at læse.
Drilleordene i det danske sprog er hovedårsagen til, at det danske sprog er svært at lære at læse og stave. Ca. 97 % af ordene i det danske sprog driller.
Forudsætninger
- At 1. modul (lydrette ord) er gennemført, eller eleven har et tilsvarende niveau
- Motiveret for at lære at læse.